Ta strona wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Idea

Kontekst

Pierwsze pomysły na zorganizowanie spotkania dla dydaktyków mierzących się w codziennej pracy z nauczaniem zdalnym pojawiły się w naszym zespole tuż po zakończeniu semestru letniego 2019/2020. Nagły wybuch pandemii COVID-19 w marcu 2020 zmusił całą społeczność Uniwersytetu Warszawskiego do przejścia na kształcenie zdalne właściwie z dnia na dzień. W kolejnych tygodniach zarówno dydaktycy, jak i studenci zmuszeni byli wykazywać się ogromną otwartością, innowacyjnością i kreatywnością. Wielu z nich dopiero przy tej okazji po raz pierwszy zetknęło się z narzędziami umożliwiającymi nauczanie online. Przez cały czas byliśmy i wciąż jesteśmy w tym procesie wraz z nimi: szkolimy, odpowiadamy na pytania, podpowiadamy sprawdzone rozwiązania. Pomagamy i obserwujemy.

Od początku poruszyło nas oddanie wielu nauczycieli akademickich, poszukujących najlepszych rozwiązań na przekazanie wiedzy i zaangażowanie studentów w cyfrowe zajęcia. Z poświęceniem testowali nowe pomysły, poszukiwali odpowiednich narzędzi i niejednokrotnie proponowali w końcu zaskakujące rozwiązania, które sprawdzały się znakomicie. Udało nam się zaobserwować przykłady takich dobrych praktyk wśród zajęć reprezentujących wszystkie właściwie dziedziny wiedzy (nauki humanistyczne, społeczne, przyrodnicze i ścisłe oraz w nauczaniu języków obcych) a także formaty (konwersatoria, laboratoria, lektoraty, ćwiczenia, seminaria czy wykłady).

Forum Dobrych Praktyk

Prowadząc nasze szkolenia i rozmawiając z prowadzącymi zajęcia na UW dydaktykami przekonaliśmy się, że tym, czego aktualnie brakuje całemu środowisku, jest okazja do wymiany doświadczeń. Niezbędna jest przestrzeń, w której wykładowcy i doktoranci mogliby podzielić się wypracowanymi przez siebie metodami, opowiedzieć o trudnościach, z którymi przyszło im się zmierzyć, poszukać inspiracji i spotkać innych, którzy na co dzień mierzą się z podobnymi wyzwaniami. Postanowiliśmy więc stworzyć taką możliwość, organizując Forum Dobrych Praktyk – spotkanie w gronie dydaktyków, służące podzieleniu się nowatorskimi i sprawdzonymi sposobami prowadzenia zajęć zdalnych. FDP ma być przestrzenią dialogu, wymiany pomysłów i budowania społeczności.

Chcielibyśmy, żeby Forum zostało z nami również po pandemii, gdy nauczanie zdalne – tak jak przed nią – nie będzie już koniecznością, ale wyborem. Dlatego myślimy o Forum jako o wydarzeniu cyklicznym, które na stałe zagości w kalendarzu akademickim. Naszym celem jest budowanie wraz z wszystkimi chętnymi dydaktykami Katalogu Dobrych Praktyk, czyli bazy wiedzy, która posłuży w przyszłości nauczycielom akademickim.

Formuła

11 maja 2021 odbędzie się pierwsza, pilotażowa edycja Forum Dobrych Praktyk. Będzie mieć maksymalnie otwarty i elastyczny charakter – jej celem jest przetestowanie formuły cyklicznego w zamyśle wydarzenia. 

Czego należy się spodziewać po pilotażowej edycji Forum Dobrych Praktyk

  • Nie będzie to tradycyjna konferencja, ale jednodniowe spotkanie, które odbędzie się online na platformie ZOOM. Wykładowcy i doktoranci będą mogli zaprezentować i krótko przedyskutować najciekawsze dobre praktyki wypracowane w ramach zajęć online realizowanych na Uniwersytecie Warszawskim.
  • Dodatkową przestrzenią  asynchronicznej wymiany myśli, spostrzeżeń, pytań oraz potrzebnych plików będzie platforma Kampus.
  • Zależy nam na maksymalnie dynamicznym charakterze wydarzenia. Wystąpienia będą trwać tylko 10 minut! Taki czas pozwoli na przedstawienie tylko najważniejszych, najbardziej kluczowych zagadnień. Decydujemy się na takie ograniczenia, by zebrać esencję wiedzy i zaproponować przestrzeń do dalszych dyskusji, które odbywać się będą na platformie Kampus. To także szansa dla uczestników na sprawdzenie się w krótkich, syntetycznych wystąpieniach.
  • Proces przesyłania propozycji wystąpień: zdecydowaliśmy się na skonstruowanie bardzo szczegółowego formularza zgłoszeniowego. Pozwoli nam to na lepsze zrozumienie proponowanych zagadnień, ułożenie spójnego i logicznego programu Forum oraz rozpoczęcie prac nad wewnętrznym Katalogiem Dobrych Praktyk, który dostępny będzie dla wszystkich zainteresowanych dydaktyków z Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Spotkanie będzie miało wewnątrzuniwersytecki charakter. Zależy nam stworzeniu bezpiecznej przestrzeni, w której społeczność naszej uczelni będzie mogła otwarcie opowiedzieć o swoich sukcesach, wyzwaniach i potrzebach.
  • Szczegółowy program będzie dopasowany do potrzeb i doświadczeń uczestników. Dlatego ogłosimy go po zamknięciu formularza zgłoszeniowego.